Tuesday, August 19, 2008

RM 0.20

Korang pernah tak didatangi pelawat@individu yang tak diundang yang dikenali sebagai peminta sedekah..??

Ade orang yang bila nampak je golongan ni terus berubah air muka (kasihan or menyampah)...

Aku tak nak bercerita tentang pandangan orang lain tentang golongan-golongan ni tapi pengalaman aku dan betapa aku melaknat individu yang dikenali sebagai~~


Si Tempang Laknat
- name ni member aku yang bagi, bukan aku-


Nak dijadikan kisah, seperti malam-malam minggu yang biasa dilalui oleh golongan student tak bersosial seperti aku ~ perbincangan mingguan ahli mesyuarat tingkap di premis-premis mamak terpilih

Time tengah rancak bersembang isu semasa kenaikan paras suhu dunia, kelibat Si tempang Laknat (STL) muncul dihadapan kami...


STL - Assalamualaikum bang, ni saye nak mintak derma ikhlas. Mane la tau rezeki2 orang bujang malam ni...

sambil meraba-raba kocek seluar jeans aku yang entah berape bulan tak bermain dengan air, aku berjaya mengeluarkan saki-baki duit yang ada pada mase tu ~20sen~..

dengan hati yang cukup tulus ikhlas pada malam tu, aku menghulurkan duit tu sambil tersenyum mesra...

Aku - Nah bang, ni je yang saye ade...ambik la..ikhlas nih...

Sambil melihat tangan aku dan tersenyum sinis, STL berkata,

STL - takpe la dik, adik simpan je la duit tu buat bayar duit air....

Lalu berlalu pergi meniggalkan kami terpinga-pinga dan terkesima sejenak..


Dan tak semena-mena hati aku menjadi panas secara berperingkat mengikut urutan huruf A B C...
Macam nak hentak je mamat ni pakai cawan teh o suam aku..!!
kang hentak kang rugi plak...air byak lagi..

The first and last aku meghulurkan duit pada golongan begini...
bukan kurang percaya atau simpati...
lebih baik aku derma dekat tabung masjid je...
sekurang-kurangnye tok imam tu takde la sruh aku simpan duit tu bayar duit air....



p/s - pelik bin ajaib...dimana saje tempat aku lepak pasti aku ketemu dgn STL ni...die datang naik hape...??ade ke bas rapid KL 2-3 pagi...??


8 comments:

poyotito said...

gua pun dah lama pikir bende ni.
ade sindiket semua tu gua rasa.
sindiket tak sindiket gua ada duit gua bagi je.

poyotito said...

tapi betul panas ye kene macam tu.
biar betul lu senyap je?

KARKADEWA said...

wa pon ade rase musykil gak...

wa terpakse la senyap..
kang klu da henyak kat situ x pasal2 wa plak kene hentak ngan org ramai..

ha...
kang kes naya tuh...

Ayu Hasman said...

tq² ingatkan i pasal ni..
i pun ade sejarah kene cam ni :))
my fren seluk handbag nak kuar kan rm1..skali tekuar rm10 :))

KARKADEWA said...

haha...
mintak baling la rm9..
diorang byk duit kecik..
haha...

Tatie Sharil said...

tapi..
tak semua peminta sedekah tu camtu.
ade yg betol2 memerlukan..):

KARKADEWA said...

btol2...
bukan sume cam2...
sesetengah mcm2...
mcm mane 2...??
hahaha...

FarhanaLicious said...

erk.
teruk nye dia tu.
dulu kat pantai,
peminta sedekah ni dtg 2 3 kali.
padahal da kasi tadi.
last2 kena marah.
aha~~